הסיבות לעלייה הדרמטית במספר האבחונים בישראל

למה אבחונים?

מתחילת שנת הלימודים חלה עלייה דרמטית של 30% במספר האבחונים בישראל. ריבה אלקלעי, מנהלת מכון RivAlkalay המתמחה באבחון ילדים ובני נוער. מנתחת את הסיבות העיקריות לתופעה שמעסיקה את ההורים ומערכת החינוך:

  1. הורים נוהגים לזהות קושי אצל ילדים אך מתקשים לאבחן את סיבת הקושי. הילד אינו מצליח במבחנים ובכתה עושה רושם שהוא מבין את החומר. האם הוא עצלן? אדיש? או שיש דבר מה אחר שגורם לחוסר הרצון שלו להתאמץ.360X303-הפרעות-קשב

בנוסף הורים נוטים להשוות את ילדיהם לילדים אחרים בתוך המשפחה ומחוצה לה. וזו טעות גדולה מאוד.

2 .טווח הבעיות התרחב מאוד בשנים האחרונות דווקא בשל הקושי למקד את הבעיות. הניסיון להגדיר את הקשיים יצר התמיינות גדולה של "בעיות". ילדים מגיעים עם קשיים שלא נצפו או שלא שמו אליהם לב לפני מספר שנים. נדמה שכל ילד שני סובל מהפרעות קשב. אנחנו יודעים למשל שהטווח האוטיסטי התרחב ומקרים שלא נכנסו להגדרה בעבר היום כן נכנסים. אבל לא בגלל שהם אוטיסטים אלא בגלל שאין שם אחר להתנהגות או לקצב ההתפתחות (כמו אחור בדיבור..)

3 המערכת נכנסה להיסטריה וממהרת לתייג ילדים כבעלי הפרעות קשב ולקויות למידה מצד אחד ומצד שני ההורים תחרותיים , מנסים לקדם את הילדים למצוינות בכל מחיר ורוצים שיהיו מוכשרים בכל תחום.

  1. דרכי האבחון הקיימות נכון להיום אינן מתאימות לכל המאובחנים היות ויש ילדים שמתקשים לשתף פעולה, בגלל הגיל, מיומנויות (כתיבה, קריאה וכד') או בשל בעיות רגשיות והתנהגותיות. אצל RivAlkalay מציעים מיפוי ובדיקת היכולות ללא צורך בשיתוף פעולה של הילד. סריקה פשוטה של טביעות האצבעות וכפות הידיים מספיקה.
  2. במקרים בהם הילד אינו יכול לשתף פעולה (סעיף 4) חוות דעת ה'מומחים' היא זו שקובעת ולעתים אין לה כל קשר למציאות האמיתית. כעבור שנים כשרואים שהילד אינו תואם את ההבחנה מנסים לשנות את ההגדרה.

הכותבת הינה מבעלי מכון "Rivalkalay" המתמחה במיפוי ואבחון ביומטרי, שמטרתו לאתר בקלות ובמהירות יחסית את מלוא הכשרים והיכולות של ילדים ובוגרים. באמצעות המיפוי ואבחון ביומטרי ניתן לגלות קשת רחבה של תכונות אופי, כישורים וקשיי למידה שונים, ברמת דיוק גבוהה מאוד. המיפוי מתייחס להיבטים גנטיים-מולדים ונרכשים- סביבתיים.

ריבה אלקלעי

052-2548220 http://rivalkalay.com

נושאים קשורים

הסיבות לעלייה הדרמטית במספר האבחונים בישראל