התמכרות – תכונה מולדת או נרכשת?

מה היא התמכרות?

בהלת הקניות החלה ביום שישי האחרון, Black Friday, ככה פותחים את חודש הקניות של סוף השנה. מטרת ההוזלות היא להעלות את רמת המכירות ולהעביר את המאזן מאדום לשחור רגע לפני סגירת שנת הכספים.
זה לא מה שמעניין את הצרכן הקטן … יש הוזלות ומכריזים על מבצעים, אז יש אות להסתער.

את מי נמצא בתורים הארוכים בחנויות ובאתרי הקניות? קונים מחיר מוזל ולא תמיד מוצר נחשק?Sale-360X303
ומי המטורף שלא מנצל הזדמנויות ולא מוצא עניין במבצעים הנחשקים?

מסתבר שאין בסיס משותף ואחיד לסיבות שעושות אותנו בזבזנים – זהו שילוב של תכונות מולדות והשפעות סביבתיות.
כאשר מדובר בבזבזנות כפייתית המושג מקבל אופי פתולוגי, מדובר בהתמכרות! אם שופינג עושה לכם high , אפילו לרגע אחד, ואתם רוצים מהכיף הזה עוד ועוד – אזי אתם מכורים.
התמכרות לשופינג מונעת מהצורך המיידי לריגושים. נוכל לראות זאת גם אצל מהמרים ואנשים המכורים לחוויות אקסטרים ( צניחה חופשית,בנג׳י וכד׳). ההתמכרות היא לריגוש ולא למוצר הנקנה.
אלה המכורים לקניות נהנים מתחושת הריגוש של רגע הקניה, לאחר מכן לקניות עצמן אין כל משמעות, הרגע חלף. הם בונים את ההתרגשות לקראת הקניה וברגע הרכישה עצמו. לאחר מכן יש דעיכה ברמת ההתרגשות עד כדי אדישות.
כיצד נוכל לאבחן התמכרות באמצעות המיפוי והאבחון הביומטרי?
מאפיין אחד הוא אופן החשיבה המתרכז בדברים קונקרטיים ועכשוויים ומתקשה להגיע וליצור מגע עם העולם הפנימי ותת המודע. היבט זה בא לידי ביטוי בנתונים הביומטרים בקו הראש הקצר שאינו מגיע לאזור העולם הפנימי.
יחד עם זאת האזור המתאר את העולם הפנימי מלא ועשיר בפוטנציאל מולד ודחפים שאינם מוצאים את דרכם לעולם המודע והממשי, חומר הגלם נשאר כלוא ללא ערוצי תקשורת המעבירים מידע מאזור התת מודע לעולם המציאותי ויוצר את הצורך הלא מודע של הזהות הגרעינית לפרוץ אך אינו יודע כיצד לעשות זאת.
הריגוש הרגעי המתבצע בפעולת הקניה מהווה מאין פיצוי לכאורה, אך לזמן מאוד קצר ולכן פעולה זו חוזרת על עצמה שוב ושוב . הדחף לחוות את הריגוש יוצר למעשה את ההתמכרות.
ההיבט נוסף הוא, צורך כפייתי לשליטה המוסבר ומוצדק באמצעות רציונליזיות ואינטלקטואליזיות. באופן זה המכור עושה את הקניות ומחשב את המהלכים באופן מדוקדק ותמיד יש לו טיעונים הגיוניים למעשיו אותם הוא מספר בעיקר לעצמו.
ההתמכרות לריגוש באה כניסיון לא מודע לפיצוי על הקושי לבטא את העולם הפנימי באופן יצירתי ומספק. זו גם הסיבה שהמכור לקניות נשאר במישור השטחי , החוויות מרגשות ככל שיהיו אינן מצליחות למלא חלל וליצור עומק רגשי ומחשבתי.

הסיבות לתופעה קשורות לתכונות מולדות ותכונות נרכשות השזורות זו בזו הניתנות למדידה במיפוי ואבחון ביומטרי. רק כאשר כל המאפיינים נצפים יחד נוכל לומר בוודאות כי מדובר במבנה אישיות או הפרעת אישיות כפייתית הנוטה להתמכרות.
בעידן של צריכה מוגברת, הרושם הוא כי כל אישה שאינה יכולה לעמוד בפני שמלה חדשה וכל גבר שחש צורך עז לקנות סמארטפון חדש יותר ( מתנצלת על החלוקה המגדרית) הם בעלי הפרעת קניות כפייתית. אבל זהו לא המצב. לכולנו יש בבית מוצרים שאנו לא משתמשים בהם או צריכים באמת, אך בין זה לבין שופוהוליזם יש מרחק ענק, שנמדד בעיקר בחוסר היכולת להפסיק לקנות גם כשאין כסף בארנק.

קניות מועילות ומהנות…

נושאים קשורים

התמכרות – תכונה מולדת או נרכשת?